Het Durashiftsysteem is een zogenoemde gerobotiseerde handgeschakelde versnellingsbak toegepast in Ford Fusion, Fiesta en Mazda 2. Het Durashiftsysteem bestaat uit 2 onderdelen de (TCU) koppelingsactuator en de schakelmotoren.
Koppelingsactuator Durashift-versnellingsbak is zeer problematisch. Een veelvoorkomende interne storing van deze actuator zorgt ervoor dat de versnellingsbak vastloopt in een versnelling, en wanneer u de auto uitzet en vervolgens opnieuw probeert te starten, zult u merken dat de motor weigert te starten, dit komt omdat de versnellingsbakactuator niet neutraal kan selecteren.
Het waarschuwingsbericht ‘Transmissiefout’ zal op het instrumentenpaneel verschijnen en er zal ‘N’ op het versnellingsdisplay knipperen of er zal helemaal niets worden weergegeven. Als u het voertuig met diagnostische hulpmiddelen laat scannen, krijgt u meestal de meest voorkomende foutcode van P0810- “Koppelingsactuator functionerings storing”, die niet kan worden gewist.
De meeste problemen kunnen worden verholpen door de koppelingsactuator te repareren.
Schakelmotoren - Bij een defecte schakelmotoren zal de auto niet goed of helemaal niet meer schakelen. Als u het voertuig met diagnostische hulpmiddelen laat scannen, krijgt u meestal de meest voorkomende foutcode van P0919 Gear Shift Position Control Error.