Multitronic is niets anders dan een type CTV-duwband met traploze schijven. Het verhogen van de snelheid bij een auto met multitronic gaat zeer gelijkmatig. Dat is bij handgeschakelde auto’s en zelfs bij auto’s met hydrodynamische transmissie niet het geval.
Veel gebruikers van de multitronic zijn enthousiast over de naadloze rijervaring zonder schakelschokken. Echter, bij dit type transmissie van Audi doen zich regelmatig problemen voor die hoge reparatiekosten met zich mee kunnen brengen. Voor meer informatie over de kosten van een Audi Multitronic revisie, bekijk onze gedetailleerde servicepagina
Wanneer deze versnellingsbak-ECU defect raakt, knipperen de P R N D S-lampjes op het display in plaats van alleen het “D” -pictogram tijdens het rijden. Dit is over het algemeen uw eerste indicatie dat er iets mis is. Zodra de P R N D S-lampjes beginnen te knipperen, wordt het voertuig meestal gedwongen in de faalveilige modus en verliest het stroom.
Andere veel voorkomende symptomen zijn een volledig verlies van achteruit en rijden, waarbij de transmissie niet vanuit de P-positie kan bewegen.
Het scannen van het voertuig met diagnostische apparatuur zal vaak een groot aantal foutcodes met betrekking tot defecte bereik-, uitgangs- en ingangssensoren onthullen, samen met codes voor storing van de solenoïde en drukregelklep.